ČZ 250 Sport 1946

Vánoce 2014

Jsou Vánoce 2014 a já si plním další velký sen. Pořídil jsem torzo motocyklu ČZ 250 Sport, dle čísla rámu jde o rok výroby 1946, tedy jeden z dvoutisícové serie těsně po válce vyrobených motocyklů tohoto typu. Celkem se jich vyrobilo od roku 1937 cca 4800 kusů a právě jeden z dochovaných kousků se stal další ozdobou mé stáje. Někdo by si mohl říct, že to zas tak velká ozdoba zatím není, ale my postižení víme svoje :-).

Obrázek ukazuje jak jsem torzo přivezl. Nejprve se musí ještě odstranit všechny nepůvodní díly z jiných typů motocyklů a následuje dobrodružné období shánění chybějících dílů. A že jich je.

3.5.2014 - Podařilo se mi zehnat nějaké díly

Hned na začátku je určitě největším a nejcenějším úlovkem zisk nových přátel, se kterými můžu diskutovat a sdílet problémy při kompletaci takového stroje. Pak už to jde samo.

 

V pořizování chybějících dílů jsem byl myslím doposud celkem úspěšný.

Hned na první burze jsem sehnal pěkný střed předního kola i s oskou a dvěma matkami.

 

Úspěchem je obal předního světla, včetně rámečku a držáku. Je k němu i přepínač.

 

Kastlík i s jednou chybějící stupačkou.

Nejdůležitějším dílem byl samozřejmě motor s plochým pístem odpovídající roku 1946 z kterého pochází dle čísla i rám. Pro motor jsem byl až na Slovensku.

Silenbloky se musí použít v replice.

Od Montyho mám kryt zapalování. Musel jsem si s ním vyhrát, byl docela pomačkaný, ale je to hliník. Jsem s výsledkem docela spokojený.

Kryt řetězu je z ČZ 175, má jiné uchycení v přední části. Pokud se mi nepodaří získat kryt pro 250ku musím ho upravit. Na to je ale zatím dost času.

Nosič už někdo opravoval. Dovařený zadní úchyt ale sedí dobře, stačí doupravit jeho tvar.

Sedlo je ve velice zachovalém stavu. Jestli jde o stav zcela původní zatím nevím, nicméně je to hezká patinovka, která se bude hodit ke zbytku motocyklu. Na dobových fotografiích vypadá často ušití potahu trošku jinak. Tento styl obšití jsem však taky již našel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Od kamaráda jsem získal rozetu, která je společně se zadním brzdovým štítem u 250ky Sportky zcela odlišná. O to obtížnější je její sehnání.

Nakonec se objevil i zadní brzdový štít, u kterého jsem myslel, že se bude muset vyrábět. Koupil jsem ho společně s předním. Oba jsou ve výborném stavu včetně čelistí a ramínek, což především u zadního štítu je velmi důležité. Taky jsem se řádně prohnul :-).

 

Další specialitou je zadní kolo, které je specifické právě pro Sportku. Mám je :-).

Přední kolo je shodné se 175 vyráběnou ve stejném období. Získal jsem je i se štítem. Je v trochu horším stavu, ale kompletní včetně osky, prachovky, štítu i s čelistmi. Důležité bylo, že se mi ho podařilo rozebrat. Nevím jak ráfek, ale zbytek použitelný určitě je.

Klakson je podobný pozdějšímu používanému na péráku nebo ČZ 125 B,T,C avšak jsou na něm nějaké odlišnosti. Toto je ten správný a funkční kus. Ještě musím doplnit chybějící uchycovací plíšky a poprat se se zalomeným šroubkem u svorkovnice. Nepůvodní šroubky uchycující sluničko nahradím z domácích zásob.

 

250ka Sportka měla uchycenou hlavu motoru k rámu z důvodu snížení vibrací, mám originální úchyty.

Sportka dostane příplatkové nožní řazení, které je také tvarově specifické právě pro tento typ.

Mám už i řadící páku a sehnal jsem matici k třecímu tlumiči přední vidlice v hezkém stavu (dokonce dvě).

 

 

 

 

 

 

 

 

21.6.2014 - Lampička zadního světla

To byl asi můj první díl k této motorce. Dostal jsem ji k ČZ 125C. Teď se bude hodit. Bohužel nemá vnitřek. Ten ale není vidět, tak něco vymyslím, nebo se koupím replikový. Ještě se mi podařila koupit jedna krásná páčka na řídítka. Z té mám celkem radost, je ve výborném stavu.