ČZ 125 C r.v. 1952

Jako obvykle se ke mě dostal zcela rozebraný stroj. Původně jme byli domluveni na renovaci motoru, ale nakonec z toho byla kompletní renovace motocyklu. Z motorkou bylo tentokrát trochu víc práce, jednak byla nabouraná, čehož jsem si na první pohled v krabicích ani nevšiml a za druhé pocházela z Itálie, kde žije i její současný majitel. To se projevilo na nedostatku náhradních dílů, takže stroj byl během svého aktivního života servisován z dílů převážně nepůvodních. Vzhledem k tomu, že si majitel přál důkladnou fotodokumentaci, mám z renovace docela dost fotek, bohužel chybí před renovační stav. Díly jsem nafotil pouze, jak jsem je vytahoval z krabic.

.

Některé díly bylo nutné rovnou vyměnit, jako třeba obaly předních kluzáků. Následovala kompletace především plechařiny, aby díly na sebe co nejlépe pasovaly.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pro s pasování krytu řetězu jsem musel nasadit i motor, v tomto případě vlastní rezervní. Motor z motocyklu byl již v renovaci. Původně jsme se dohodli jen na renovaci právě motoru, nakonec to skončilo renovací kompletního motocyklu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Průběžně se renovovaly jednotlivé podskupiny.


Mezitím se vrátily díly z lakovny.


Takže můžeme pomalu začít s kompletací. Napřed podsestavy lakovaných dílů, které dají spoustu dílčí práce.

..


Nesmíme zapomenout taky na motor, kde se čekalo, až se vrátí podskupiny od specialistů. Vždycky je potřeba nějak skloubit především termínově práci specialistů. Ať už je to lakování, chromování, repase kliky, výbrus, chemické čištění hliníkových dílů. Do toho jde zinkování převinutí cívky zapalování. Přitom musí člověk uhlídat jak termíny, aby se moc nečekalo, ale především díly. Tentokrát jsem přišel o rozpěru na zadní osu, kterou nezbylo než nahradit dílem z vlastních zásob, což až takové neštěstí nebylo, ale zamrzí to.

Motor vypadal na první pohled slušně, podle majitele při koupi běžel. Docela mne překvapilo, že he kdysi někdo rozebral, vyčistil od oleje a zase jen tak sešrouboval. Rozebral jsem ho jen rukama, žádný stahovák nebyl potřeba. Ložiska na klice byla zarezlá a klasicky pro tyto motory se uvolnila v karterech, vůle byla naprosto minimální, takže to šlo spravit Loctitem. Možná se protočila až při s.tartování po letech při prodeji. Motorka byla vystavena někde v restauraci, tak proto to vyčištění a nasucho zanechaný motor, aby nesmrděl olejem. Kartery byly jen sešroubované, bez těsnění. Stejně běžel.

V motoru byla zlomená pružina vracející řadící páku. Stejně tak pružina vracející startovací páku. Primární řetěz byl silně vytahaný. Přeskakoval přes zuby spojkového koše a tím pádem je docela omlel. Spojkový koš bylo nutné vyměnit. Od šroubů stahujících spojku bylo probroušené víko spojky, takže taky výměna. Na pravém karteru bylo nutno opravit klasické vylomení karteru od řetětu plus zavařit a znovu udělat vylomený závit pro stažení karterů v místě kliky.

Všechno se nakonec opravilo a motor byl připraven na montáž do motocyklu.

Kompletní fotodokumentaci z renovace motoru naleznete zde.

Postupné skládání motocyklu. Na začátku je potřeba připravit vedení kabeláže.

Už se to rýsuje. Ještě s původními koly. Majitel si přál chromovou verzi, na kterou jsme použili nové ráfky.


Finále. Majitel si vyžádal dvě změny. Bakelitové šrouby kastlíků jsme nahradily chromovanými. Stejně tak táhlo zadní brzdy je chromováno.


Všechny fotografie naleznete zde.