Manet M90 r.v. 1950

Byl jsem požádán o celkovou renovaci tohoto stroje. Bohužel motorka je celkově rozebraná, takže nejprve musí dojít k inventuře všech dílů, aby se zjistilo co chybí a co přebývá.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motocykl byl vyráběn od konce roku 1947 v Povážské Bystřici.

V tomto případě se už jedná o novější provedení z roku 1950 s tachometrem ve světle.

16.12.2012 - Roztřídění, kontrola kompletnosti

Hned při přivezení jsem všechny díly nafotil, abych si mohl v klidu podle fotek a katalogu ND udělat obrázek o kompletnosti stroje. Ikdyž jsem byl ujištěn, že je kompletní, tak přece jenom byl nějakou dobu v rozloženém stavu. Navíc kompletní takhle stará motorka neexistuje. Každá je nějak opravovaná a modernizovaná.

Zde je fotogalerie z roztřídění dílů a postupu renovace.

 

2.1.2013 - Rozborka motoru

Pustil jsem se do motoru, abych mohl nechat vyčistit kartery, zrepasovat kliku a udělat výbrus zatímco budu pokračovat na jiných dílech.

Bohužel se mi doposud nepodařilo obstarat katalog ND pro rok 1950 a jak to tak vypadá nebude to vůbec jednoduché ho získat. Musím tedy vycházet z motoru, který mám k dispozici. Podle všeho mám ale štěstí a motor je v  originálním stavu a doposud nebyl generálkován. To znamená, že v něm nejsou použity žádné dobové háhrady a není poškozen předchozím rozebíráním.

 

 

 

 

V porovnání s katalogem ND z roku 1948 je v motoru spousta změn, takže je nutné vše nafotit, protože až se bude motor opět sestavovat katalog ND v mnohém nepomůže.

Konstrukce tohoto motoru je velmi zajímavá. Dva písty uložené na "společném čepu" a se společným spalovacím prostorem. Těším se až zkusím jeho vlastnosti v chodu na motocyklu. Zatím jsem o něm jen četl a zas tak velká chvála to nebyla.

 

 

 

 

Zde jsem umístil kompletní fotogalerii z průběhu renovace motoru.

 

11.5.2013 - Postupně se renovují jednotlivé díly

Postupně se mi vracejí jednotlivé díly z chromu. Něco ještě ale zůstalo v chromovně, snad se to neztratí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Bloky motoru mám vyčištěné. Stále čekám ne repasi kliky a výbrus válce, jinak bych se mohl už pustit do skládání motoru.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Středy kol a ráfky jsou už v barvě. Trochu jsem se zasekl u předního kola, kde jsem udělal chybičku při vyplétání, takže jsem to musel přeplést a kolol půjde znovu na centrování.

18.9.2013 - Nalakováno, nalinkováno

Po typické letní stagnaci se Manet celkem posunul. Motorka je nalakovaná a nalinkovaná. Začíná se rýsovat ta zábavnější část celé renovace.


20.12.2013 - Vánoční svátky, idální čas pro odpočinek v dílně

Tak konečně začínám motorku skládat dohromady. Přes vánoce to musím zvládnout. Bohužel se objevují i první problémy. Vnější prachovka u zadního kola se mi vrátila místo Maneta Pérácká. Samozřejmě jsem si to všimnul až jsem ji vzal do ruky při kompletaci, to znamená nějaký ten měsíc od převzetí zakázky. Péráckých je všude plno, ale na Maneta to bude tedy oříšek. Navíc mě v galvanovně ztratili jeden šroub stojánku a při dotahování upínky řídítek prasknul chrom na upínce. Takže celý řídítka rozebrat a spona znova do galvanovny. Hlavně klid, jsou přece vánoce.

 

19.4.2014 - Hotovo

Konečně finále. Jakmile doladím chod motoru musím ještě nahradit kabel a fajfku ke svíčce za opředený a očko s matičkou. Motorka celkem prokoukla a musím říct, že jsem si na její přítomnost v dílně celkem zvykl. Teď poputuje k majiteli a uvolní místo pro další projekt.

 

Jako vždy všechny fotografie naleznete po kliknutí zde.