Jawa 250 - 11 "pérák" r.v. 1949

Mého vysněného péráka jsem přivezl v srpnu 2010 z Prostějova. Šlo o rozložený motocykl, určený k renovaci, k níž se, jak už  to často bývá, nakonec původní majitel nedostal. Části motorky jsme hledali téměř po celém domě, jak jsem se dozvěděl byla rozdělaná více jak 20 let. Spousta dílů chyběla, některé další byly zase ve více exemplářích. Jednotlivé díly spadaly téměř do celého období výroby péráků, takže bylo nutné především poshánět chybějící díly a povyměňovat díly, které neodpovídaly roku výroby motocyklu. Na rámu byl původní štítek Zbrojovky Brno s rokem výroby 1949  (číslo rámu odpovídá), nádrž ze znakem Zbrojovky. Takže problém s časovým zařazením stroje nebyl.

Během roku jsem společně s renovací ČZ 125C pracoval i na pérakovi. Především jsem společně s díly na zetku nachromoval i některé díly na péráka, tak jak jsem postupně některé sehnal. Teď, když je zetka dokončená, tak nic nebrání tomu, abych se do péroše trochu opřel.

Můj ambiciózní cíl je motorku dodělat tak, abych ji mohl dostat na jaře 2012 na veteránské papíry a v létě se zúčastnit 1. ročníku srazu péráků. Letošního nultého jsem se nemohl zúčastnit ani jako divák (dovolená), ale příští rok bych rád dorazil na stroji. No uvidíme.

 

20.8.2011 - Rekapitulace stavu

Jelikož jde o krabicovou verzi a spoustu dílů jsem vyměnil, abych se příblížil roku výroby 1949, musím motorku nejprve znovu sestavit a spasovat. Rám a plechařinu postupně čistím. U plechových dílů jsem vyklepal a vyrovnal co bylo možné. Na předním blatníku musím vyvařit díry po bočních značkách. Na masce chybí zobáček pro přišroubování rámečku světla, ten už jsem taky připravil. Spodní kryt řetězu už má taky dost, uvidíme, jestli půjde zachránit. Zkusím ho vyvařit, vyhodit ho můžu kdykoliv.

 

Rám potřebuje navařit přírubu jedné stupačky a především držák sedla, který předchozí majitel odřezal, když vyměnil sedlo za dvousic z Jawy 500 OHC. Ten jsem si už vyrobil, teď jen dobře vyměřit a přivařit.

27.8.2011 - Svařování

Dnes jsem navštívil kamaráda Laďu v Poličce a povařili jsme, co jsem měl připraveno. Myslím, že se zadařilo. Tímto děkuji a zdravím "Zamečnictví U Modřínu".

 

 

 

 

 

 

 

Měl jsem trochu obavy z ustavení držáku sedla, ale klaplo to na poprvé a sedlo chodí jak má. Musím ještě všechno vybrousit a nachystat na "černou" montáž.

 

 

 

 

25.9.2011 - Začínám skládat

Tak jsem se pustit do skládání a spasovávání jednotlivých dílů. A už se ukazují první problémy a opomenuté díly, nebo chybějící spojovací materiál. Nicméně péráček se začíná rýsovat. Je to paráda, zatím bylo všechno jenom v krabicích, ale teď už to začíná vypadat jako motorka, čož dodává další chuť do práce.

 

Zároveň jsem se pustil do motoru. Chtěl bych nechat chemicky vyčistit hliníkový díly, takže musím motor nejprve rozebrat. Hlavně se taky ukáže, co se skrývá uvnitř za překvapení.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kompletní fotodokumentaci z průběhu renovace motoru budu doplňovat do sekce Technika, případně můžete jít přímo odtud.

 

11.11.2011 - Současný stav

Teď bylo trochu míň času, ale přece jenom jsou nějaké pokroky. Koupil jsem gumové vložky pod masku a namontoval řídítka a kompletní tlumič řízení.

Všechno sedlo dobře, jenom závity bylo nutno protáhnout a to jak držáku řídítek, tak u chromovaných šroubů.

V Brně na burze jsem pořídil štít zadní brzdy, originál jsem sháněl už dlouho, a tak jsem sáhl po replice od pana Vaníčka. Na 150 štít v pěkným stavu se mi doposud zkrátka nepodařilo narazit.

 

 

Na burze došlo i na výfuky. Na ty jsem se chystal už dlouho a teď bych je rád měl nasazený ještě před lakem, takže jsem  je musel koupit i s kolenama. Zde jsem volil pana Hadrávka. U výfuků a kolen jsem byl rozhodnut od začátku, že půjdu do replik. Tady myslím nebylo co řešit.

 

 

Zároveň jsem v Brně dal na vyčištění blok motoru k panu Tumovi, dohodli jsme se, že si je vyzvednu v prosinci v Chotusicích. V týdnu jsem se potom zastavil podívat v Šardicích u Padalíků a dohodl jsem udělání výbrusu + repasi kliky. U kliky to skončilo jen u ojnice. Čepy jsou OK. Navíc všechno bylo doma nazpět do týdne, takže tomu říkám rychlost.

 

 

21.11.2011 - Prodloužený víkend

Díky státnímu svátku, doplněnému jedním dnem dovolené a počasím víceméně dovolujícím pobyt pouze v dílně, nebo hospodě (nacož nakonec taky došlo) jsem opět zapracoval na pérošovi.

Nejprve jsem očistil válec co přišel po výbrusu a stříknul ho na hotovo černou barvou, opět nakonzervoval a uložil až budou k dispozici zbývající části motru.

 

 

 

Pak přišla na řadu rozeta, na její snýtování po chromu jsem se chystal už dlouho. Sice jsem měl nachromovány i nýty, ale nakonec jsem se rozhodl pro nerezový, který jsem vyleštil.

 

 

 

 

 

 

 

Jelikož nemám hlavičkáře (ani zkušenosti) bál jsem se  že zničím chrom na viditelné hlavičce nýtu a bude po parádě. Nerezový nýt šel přece jenom hůř roztemovat, ale podařilo se. Hlavičkář nahradila měděná palička do které jsem udělal lůžko pro hlavu nýtu. S výsledkem jsem spokojen.

Obul jsem obě kola. Monty mi dodělal už i zadní, takže jsem obě obul do Mitasek, které taky už dorazily.

 

27.12.2011 - Vánoční odpočinek v dílně

Na předvánoční burze v Chotusicích jsem si vyzvednul chemicky vyčistěný blok motoru a zadní kluzáky od pana Leopolda Tumy a cestou domů se po domluvě zastavil u pana Karla Kuty, který mi vyvložkoval přední kluzáky a přestružili jeden zadní (druhý je vyvložkovaný mosazí) tak ho tak nechám.

Do motoru už mám posháněno taky všechno, takže se do něj můžu pustit. Nejdříve ale musím zkompletovat celou motorku, napasovat plechařinu, výfuky a potom, jak bude plechařina v lakovně, tak si zkrátím čekání kompletací právě motoru.

Nasadil jsem obě kola, nádrž. Všechno je potřeba dopasovat, zatím to ale celkem jde dobře.

Trochu mě zlobí pravý výfuk. Pravý koleno se hádá s pákou zadní brzdy, výfuk potom s držákem zadní stupačky a ta s táhlem zadní brzdy. Zkrátka výfuk a koleno musí uhnout směrem ke kolu a dolů. Nesedí to. Jak to poladít nevím, ale doufám že se to podá. V klidu na to mrknu znovu.

 

12.3.2012 - Konečně vše připraveno do laku

Po novém roce jsem příliš nepokročil.  Nicméně nyní je konečně všechno spasováno a připraveno do laku. Jako poslední věc jsem nanýtoval nový pant zadního blatníku.

Motorka je opět rozebraná a může do lakovny.

Mezitím snad připravím zbytek dílů do chromu a dokompletuju spojovací materiál. Spousta práce je taky na motoru, takže během lakování bude stále co dělat.

 

 

 

 

 

2.4.2012 - Další problém - prasklina na levém karteru

Na levém karteru jsem si všimnul praskliny pod sloupkem pro šroub víka spojky, takže jsem musel ještě prasklinu nechat zavařit. 

Víko spojky bylo prasknutý, předchozí mechanik špatně nasadil víko na vodící trubičku u startovací páky a natvrdo to dotáhnul přes šrouby. Víko jednak prasklo, vodící trubička se zdeformovala a jak to bylo napružený, tak se časem při zahřívání a chladnutí motoru uvolnilo napětí a karter vzadu trochu uhnul. Takže jsem ho, aby na něm sedělo náhradní víko, musel zabrousit na skle.

 

5.6.2012 - Nalakováno !!!!

Tak jsem si dovezl od pana Šímy z lakovny Elan v Jindřichově Hradci nastříkanýho péráčka. Měl by to být, a určitě je, velký impuls do další práce. S motorem jsem zatím moc nepohnul, teda až na opravu prasklýho karteru a zabroušení víka. Věci do chromu se taky nepohnuly, nemluvě o spojováku. Z laku mám ale velkou radost. Nějaké drobnosti jsem už začal pomalu kompletovat.

 

Bohužel musím odpískat můj původní cíl, tedy první ročník srazu péráků. Je to už za měsíc a s mojím tempem se to nedá stihnout. Druhý ročník je už jistota.

 

 

 

6.7.2012 - Skládám

Už se to pomalu rýsuje, řekl bych velmi pomalu, ale je to radost.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24.7.2012 - Už jsem začal i s motorem

Jelikož mi chyběl nějaký spojovák, (na který jsem zapoměl) a bylo nutné dochromovat věci co jsem poscháněl dodatečně a které mě přibrzdily v montáži, pustil jsem se do motoru. Kartery jsem osadil ložisky a gufery. Pro snadnost rozebírání jsem se rozhodl na pravou stranu kliky dát válečkové rozebiretelné ložisko.

 

 

 

Pak bylo nutné vyzkoušet vůle hlavního a předlohového hřídele. Hlavní by měl být bez vůle, což bylo OK, ale předloha, kde by měla být axiální vůle 0,2 až 0,3 mm potřebovala vymezit. Naměřil jsem cca 0,8 mm. Takže přerušení a sehnat vymezovací podložky.

Nakonec jsem uspěl ve Faborech, takže jak je pořídím můžu pokračovat s motorem.

Kompletní fotodokumentaci z průběhu renovace motoru budu doplňovat do sekce Technika, případně můžete jít přímo odtud.

Než se dostanu do Fabor, tak jsem se opět pustil do skládání.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Začal jsem natahovat kabeláž.

 

5.9.2012 - Rodí se motocykl

Tak jsem opět trochu pokročil a už je vidět rodící se motocykl. Rád bych ještě letos stihnul ujet nějaký ten kilometr, dokud je hezký počasí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.10.2012 - Péráček zavrčel

Tak se to podařilo. Po dvou letech a dvou měsících od okamžiku, kdy jsem si slavně domů přivezl několik krabic dílů motor poprvé zavrčel.

Ještě chybí několik drobností, jako domontovat zadní stupačky a kryt karburátoru, který při prvním ladění poněkud překáží. Zatím mám najeto prvních 38 km. Dnes jsem byl na STK, všechno OK, takže můžu bez obav, pokud počasí ještě dovolí něco najet. No a jak jsem si předsevzal příští rok na sraz péráků.

 

Všechny dosavadní fotky z renovace najdete zde.